17. mája 2013

Ocot a čo s ním?

Občas sa mi stáva, že má nápady na články doslova prebúdzajú. Nasledujúci článok bude užitočný pre všetkých a viac sa bude týkať domácnosti ako kozmetiky. Ale spomeniem aj hľadisko krásy.

(web)

1. Kuchyňa
Tak to netreba ďalej nejako rozvíjať.Ocot každý používa každý pri dochucovaní omáčok alebo polievok na kyslo, pri výrobe zálievok a dressingov.

2. Vlasy
Vedeli ste, že octový nálev na vlasy používali už naše staré mamy? Ja som tiež tento nápad prvýkrát počula od starkej a niekedy ho aj praktizujem. Je to veľmi jednoduché stačí 1 dcl octu na liter vody. Okrem lesklých vlasov, ocot dokáže zbaviť lupín, svrbenia vlasovej pokožky a dokáže predĺžiť intervaly medzi mytím. Môžete použiť aj klasický ocot aj ovocný. Dokonca aj niektoré šampóny obsahujú ovocné octy. Predsa len je podľa ma lepší tento nálev, v ktorom sa nič iné nenachádza. Charakteristického zápachu sa báť nemusíte, lebo veľmi rýchlo z vlasov vyprchá.

3. Ocot ako čistiaci prostriedok
Úprimne... ocot je najlacnejší, najjednoduchší a najúčinnejší čistiaci prostriedok. Používam ho do záchodu, na umývadlá, vane a dá sa použiť aj na kúpeľňové kachličky. Viete kedy som toto zistila? Pred tromi rokmi som začala chodiť na vysokú a prišla som bývať na privát. S bytom sa 2 roky nehýbalo - neupratovalo. Neviete si predstaviť ten nános vodného kameňa. Nešlo to absolútne ničím dolu. Až ocot rozpustil vodný kameň. Umývadlo aj vaňa sa leskli. Stačilo to obliať, nechať 10-15 minút pôsobiť a jemne vydrhnúť. To isté platí aj so záchodom. Najväčší problém bolo odstrániť vodný kameň pod vodnou hladinou. S octom opäť žiadny problém. Má to však jednu nevýhodu, treba miestnosť vyvetrať, no na druhú stranu to ide docela rýchlo.

4. Kávovary, práčky, rýchlovarné kanvice
V týchto spotrebičoch takisto sa vplyvom vysokej teploty vytvára na špirále vodný kameň. A práve ocot je vhodný na jeho odstránenie alebo predchádzanie. Ocot sa dokonca dá využiť pri zafarbovaní prádla v pračke a ako alternatíva aviváže. Stačí počas pracieho cyklu pridať 0,5 - 1 dcl octu a je to. Zaručujem, že prádlo bude vonať po prášku, ktorým bežne periete a nie po octe. A prádlo bude mäkké. Pokiaľ chcete práčku vyčistiť, vylejte celú fľašu a pustite komplet prací cyklus na teplotu 90 stupňov. Bubon bude ako nový.

5. Uštipnutia a opuchy
Ocot je vhodný taktiež na potretie bodnutého miesta hmyzom. Dokáže zmierniť bolesť, svrbenie a opuchy. Určite poznáte starú známu octanovú masť.

6. Plesne na nohách
Skorej ako kúpite drahé krémy a prostriedky, ktoré liečia mykózu na nohách, skúste si spraviť zriedený kúpeľ na nohy a túto procedúru pravidelne opakovať. Budete prekvapení výsledkom.


Dúfam, že článok nebol nudný, ale nápomocný pre hospodinky a vôbec každého, kto si chce uľahčiť život a ušetriť nejaké peniažky. 
Používate aj Vy ocot ako všestranného pomocníka?


Želám krásny slnečný piatok!


3 komentáre:

  1. ja som od detstva doslova alergicka na pach octu, neznesiem ho nikde.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. hej? no mne vadí len keď je ho moc pri umývaní.. inak v pohode :-)

      Odstrániť

Ďakujem za každý milý komentár, robia mi veľkú radosť :-)