5. februára 2013

Chit-chat

Nevedela som ako to nazvať :D ale dajme tomu....  Zase som sa dlho neozvala, ale predpokladám, že tušíte aj prečo... Veľa práce-málo času. No nie som tu, aby som sa posťažovala, ale dnes som chcela písať o téme, ktorá sa kozmetiky vôbec netýka. Neviem či ma občas čítajú aj dievčatá, čo sa len rozhodujú na akú vysokú školu ísť, tak toto by mohlo pomôcť.

Ešte na začiatku tohto blogu, kde som sa predstavovala som spomínala, že študujem prírodné vedy, konkrétne sa zaoberám geochémiou, ktorá patrí pod environmentálne vedy.
Veľa ľudí pod slovom environmentalistika vidí skupinku hippie zhulených týpkov, ktorí sa radi viažu o stromy a velryby. Nás si ľudia pletú s organizáciou Greenpeace a podobne... Nechcem kydať na Greenpeace, lebo sa podieľajú na mnohých veciach, ktoré sú spájané so životným prostredím. Ale stane sa, že tam narazíte na dobrovoľníkov, ktorí nemajú páru o tom jak to vlastne v tej prírode funguje. Environmentalistika je straašne široká disciplína, v podstate musíte mať základné vedomosti od jadra Zeme až po najvyššie vrstvy atmosféry, do toho ešte manažment, nejaké plánovanie a právo.

Ďalej som zistila, že na stredných školách sú študenti veľmi málo informovaní o možnostiach štúdia ( aspoň na tej mojej). Ja napríklad som nechcela po strednej škole vidieť matiku, chémiu ani fyziku. Zhodou okolností všetky tri veci sú alfou a omegou môjho odboru.
No po poriadku. Ja som išla prírodné vedy študovať preto, lebo ma to jednoducho bavilo. Ale nechápala som chémii. Si vtedy človek hovoril, že čo má environmentalistika spoločná s chémiu :D Chyba!
Najprv to bola všeobecná a anorganická, potom organika. Som si myslela, že to bude katastrofa. Ale čomu som vážne neverila bolo to, že sa tú chémiu skutočne na vysokej naučím. Takže sa to dá.
Ďalšia vec potom bola matematika a fyzika. Treba si uvedomiť, že tieto dve vedy patria do prírodných.  Jednoducho tam, kde sa riešia nejaké komplexné problémy, kde sa zohľadňuje x aspektov v prírode od geologických až klimatických, jednoducho ich bude treba. Mne to napríklad na gymnáziu nepovedali. Pokiaľ nemáte známych na tej škole, tak to ani nemáte šancu odkiaľ zistiť.
Takže pokiaľ chcete študovať prírodné vedy, treba počítať s tou chémiou, matikou a fyzikou. Všetko sa dá na tej vysokej naučiť, aj keď to celé 4 roky na strednej nešlo :D Keby ste mi pred 5 rokmi povedali, čo bude robiť, tak Vás vysmejem.

Inak by som odporúčala našej škole urobiť aj nábor študentov, lebo niektoré študijné programy sú nepopulárne. A teraz sa vraciam zase k tým stredným školám. Oni ani nie sú nepopulárne, len veľa ľudí ani nevedia, že také veci sa dajú študovať. Ku príkladu uvediem geológiu, na ktorú dokonca berú bez prijímačiek, kvôli nízkemu záujmu. Veľmi zaujímavá veda. Je mi ľúto, že študenti alebo tento systém sa obmedzil len na ekonómie, sociálne vedy a právo.... určite ich je aj viac. Len je to chyba stredných škôl, že tí ľudia, čo vážne chcú študovať a niečo robiť, dochádzajú o možnosti.
Uvedomujem si, že veda je na Slovensku nedocenená, ale treba si uvedomiť aj to, že nie všetci môžu byť milionári.

Teraz ako tretiačka to mám dosť náročné a naviac som sa nedávno dozvedela, že v letnom semestri musím byť schopná spraviť 6 skúšok počas 1 mesiaca. Aj z toho 1 mesiaca treba odrátať týždeň povinných terénov. Jupí do toho! :D




Dúfam, že som Vás neuspala, ale chcela som dať do povedomia aj takúto myšlienku. Čo na to hovoríte?


6 komentárov:

  1. Máš pravdu, teraz sa študuje samá sociálna práca, právo, atď... Ja sa chystám na farmáciu do BA, len prijímačky sú celkom hrozivé hlavne z chémie, ale verím, že sa to ešte nejak naučím :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. este marketingovu a medialnu komunikaciu si zabudla :)

      Odstrániť
    2. súhlasím s vami, baby. no študuje sa to preto, lebo je treba titul a treba k tomu minimum námahy. nie, že by to niekto chcel robiť. poznám x ľudí, čo takéto školy spravili - dokonca s červeným diplomom! pracujú v obore? ale prosím vás. tak načo? pre vlastný pocit? išlo ma vystreliť, keď som vyletela zo skúšky (práve ako bola napr. matika a fyzika) a bolo mi doma vyčítané, že ten a tá už majú polovicu skúšok v decembri a ja ešte v januári naháňam zápočty. jednalo sa práve o takéto obory. tí ľudia mali počas semestra za úlohu prečítať knihy, napísať seminárky a tým to haslo. je rozdiel napísať úvahu o nesmrteľnosti chrústa a navrhnúť výstuž do mostnej konštrukcie. to, že na školu som robila prijímačky z oboch nenávidených už spomínaných predmetov, podotýkam že bez kalkulačky, všetky výpočty na pomocný papier, a že teraz zoberú každého, kto vie čítať a písať, tak to snáď rozoberať nemusím.

      Odstrániť
    3. Farmácia je super vec, na tú školu sa určite posnaž dostať.... Inak s vami súhlasím.. Je veľa zbytočných odboroch a presýtený trh... a presne ako Suzi vraví, berú veľa ľudí, lebo škola dostane na každú hlavu peniaze. U nás zobrali 300 ľudí na biológiu.. tam je síce veľa možnosti v magisterskom štúdiu, ale polovica padne. Nás bolo na začiatku takmer 120 teraz nás je asi 50 :D lebo brali bez prijímačiek a niektoré predmety sú jednoducho príšerné. U nás ľudia leteli z chémií, botaník, zoológií. Tento semester mi takmer vytiekli nervy, lebo keď spočítam, čo všetko som sa musela naučiť, tak mám 4x zoštátnicované. Ešte v piatok ma čaká posledné právo. Z tohto predmetu sme si ťahali 2 otázky zo 70. štátnice hadra.
      Jedinou možnosťou je porušiť školy - hlavne súkromné a dať nejaký limit prijatých študentov. Lebo dnešná cena titulu je nulová a už vážne každý ten titul môže mať aj bez preukázaní nejakých výsledkov.

      Odstrániť
  2. V dnešnej dobe je to bohužiaľ tak, že už ani človek čo sa venuje PC, IT, programovaniu a pod. si nevie nájsť robotu. Všade prepúšťajú, nikto neberie nových ľudí. Malý záujem je zväčša o odbory, z ktorých máte akurát tak titul, ale možnosť zamestnania je nulová. Taká filozofia je veľmi zaujímavá, ale čo s ňou? Voľakedy lukratívnou ekonomikou je tiež už trh presýtený. Poznám baby čo tento rok končili na ekonomickej a robota v nedohľadne. Ja študujem psychológiu a tiež sa bojím, že nenájdem uplatnenie. Je situácia, že psychológov treba, ale inštitúcie si ich nemôžu dovoliť, ale tak nejdem dopredu lamentovať. Vysoké školy podľa mňa berú príliš veľa ľudí na niektoré odbory. U nás brali prvákov psychológov 110. To kto potrebuje toľko psychológov? Dobre, pár ich vypadne, ale aj tak. A na stredných školách vám naozaj nikto nič nepovie. Človek veľakrát nemal ani predstavu, čo ide študovať. Presne ako píšeš ty. Aj ja som sa dosť vecí a podmienok pre ďalšiu prácu dozvedela až počas štúdia a to je podľa mňa neskoro. Na stredných školách by mali lepšie fungovať študijní poradcovia, ktorí by boli ozaj informovaní o všetkých odboroch, ale zväčša táto pozícia ani neexistuje alebo je obsadená nejakým učiteľom, ktorý sa tomu nevenuje.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Hej je to tak ako vravíš. Ja som tiež chcela na psychológiu, ale ma odhovorili z nej nakoniec.
      No na tých školách je to vždy nejaký učiteľ, ktorý maximálne sa opýta čo ťa baví a povie návrh. Alebo urobiť nejakú samostatnú hodinu, kde by študenti dostali informácie, alebo poslať pár ľudí z tých vysokých, aby urobili nejaký nábor, keď vedia ako málo ľudí chodí niektoré odbory študovať. Ja som zmierená s tým, že možno si prácu ani nenájdem. Jediné východisko je, že buď ostanem pokračovať na škole alebo odídem zo Slovenska.

      Odstrániť

Ďakujem za každý milý komentár, robia mi veľkú radosť :-)