20. augusta 2012

Prírodné zázraky I.

Som si povedala, že bolo už dosť recenzií na konkrétne výrobky a dnes si pre Vás pripravím "ochutnávku" vecí, ktoré sú nie len pre biomaniačky. Ale sú to zase moji obľúbení - všestranní pomocníci. Niektoré vecičky, ktoré spomenie nie sú veľmi známe, tak dúfam, že ich takýmto spôsobom môžem dostať do povedomia.
Článok rozdelím na niekoľko dielov, aby nebol dlhý a nudný.


Oleje

Okrem toho, že sa používajú v kuchyni, sú vynikajúce aj na pleť a vlasy. Nie sú to klasické kuchynské slnečnicové a repkové oleje :D, ale oleje zo semien vzácnych rastlín vylisované za studena. Sú veľmi dobre znášané pokožkou - sú skvelou alternatívou chemickej kozmetiky pre ťažkých alergikov.
Oleje sú vzácnou komoditou už od antických čias.
Zatiaľ mám odskúšaný mandľový, jojobový, kokosový a klasika - olivový.



Mandľový olej
Vyrába z kôstok mandle Prunus amygdalus - volne sa dá preložiť ako trnka mandľová ( na niečo mi tá škola je:-)). Je svojím zložením najbližší ľudskej pokožke  - teda ľudský maz má podobné zloženie. Tým pádom je pokožkou veľmi dobre znášaný, nevyvoláva alergické reakcie, rýchlo sa vstrebáva, pleť hydratuje a nemastí. Samozrejme nemastí len v určitom množstve. 

Korigovanie množstvo oleja, ktoré chceme aplikovať, to chce trošku prax. Mne sa párkrát stalo, že som si dala do čerstvo umytých vlhkých vlasov viac ako som mala. A vyzerala som ako umastený vodník. Treba si na to dávať pozor, lebo mastné vlasy aj ťažšie schnú.

Okrem regeneračných účinkov pre suchú pleť obsahuje nenasýtené mastné kyseliny, vitamín A a E.

Má široké použitie:
  • namiesto pleťového krému cez zimu
  • ako odličovač očného make-upu ( aj vode odolného)
  • ako telový olej namiesto telového masla, mlieka, krému
  • olej do kúpeľa v prípade ekzémov
  • olej na končeky vlasov alebo na zábaly...
Neviem, či je to pravda, ale mandľový olej je najsilnejší prírodný stimulátor rastu vlasov - čo som ja nezaznamenala.

Jojobový olej 
Je zložením vlastne tekutý vosk, ale štruktúrne olej. Patrí k najcennejším olejom.
Je vhodný pre každý typ pokožky, ale najmä na suchú a citlivú. Má jedinečnú schopnosť zadržiavať v pokožke vlhkosť, preto je olej vynikajúci pre dehydratovanú pokožku. 
K jeho pozoruhodným vlastnostiam patrí aj schopnosť znemožniť životné funkcie niektorých mikroorganizmov (napr. Staphylococcus aureus - zlatý stafylokok a Candida albicans - kvasinka spôsobujúca pri premnožení kandidózu), ako aj baktérií, ktoré sa vyskytujú pri tvorbe akné. Zaujímavé je tiež, že má prirodzený UV faktor - 4-8 SPF.
Použitie má rovnaké ako mandľový olej, líšia sa len účinnými látkami a účinkami.

Kokosový olej
Môj favorit spomedzi všetkých. Do 25 stupňoch celzia tuhne a nad 25 je tekutý. Je tiež vhodný na telo, tvár a vlasy. A podla mňa najmenej zaťažuje pleť, takže ho odporúčam aj mastnejším typom. Môžete ho použiť aj pri krátkom pobyte na slnku, lebo podobne ako jojobový olej, aj tento má prirodzený ochranný faktor 4-8 SPF.
Veľmi rýchlo sa vstrebáva a nikdy som z neho nemala na pokožke mastný film. Stačí ho dať rozumné množstvo a poriadne vmasírovať. To isté aj do vlasov - stačí si s ním potrieť ruky, rozotrieť do dĺžok a vlasy sa lepšie rozčesávajú. Raz za mesiac ( alebo ako si zmyslím :-)) si veľké množstvo dám po celej dĺžke vlasov, aby boli pekne mastné a zabalím ho do teplého uteráka. Nechám pôsobiť podľa možnosti - 20 min. až 1 hodinu a umyjem si vlasy. Po uschnutí sú mäkké a viditeľne iné. Ani to neviem presne popísať, možno hydratovanejšie? 
Najviac ma prekvapilo, keď som sa dočítala, že tento olej je vhodný aj do kuchyne. Samozrejme do teplej kuchyne, lebo v šaláte by Vám stuhol.  

Kokosový olej má aj antibakteriálne účinky a zrýchľuje metabolizmus - pomáha pri chudnutí. Má nižšiu kalorickú hodnotu ako ostatné oleje používané v kuchyni.


Olivový olej
Dá sa použiť na pokožku, ale s týmto som bola najmenej spokojná. Mne teda ostal v kuchyni :-) tam ho využívam naplno.
Neodporúčam ho na vlasy, lebo dosť vysušuje. Vhodný bude skôr na tvár, aj pre mastnejšiu pleť, alebo na zábaly a kúpele pre ruky a telo.
Mne to z vlasov urobilo jeden chemlonový chumáč, ktorý som nevedela rozčesať. To isté sa mi stalo aj keď som si kúpila šampón Doliva, hold asi mi "olivák" nerobí dobre. Ale čo nesadlo mne, môže sadnúť zasa Vám, a myslím, že za vyskúšanie nedáte nič, lebo olivový olej má v kuchyni dnes každý.

Tieto, ale aj mnoho ďalších olejov kúpite hlavne v obchodoch s racio výživou, bio obchodoch a obchodoch s prírodnou kozmetikou. Dá sa zohnať v rôznych e-shopoch a keď budete mať šťastie aj v lekárni. Cena je rôzna u každého oleja a závisí od množstva a miesta kúpy. 

Dúfam, že sa Vám článok páčil a keď budete mať akékoľvek otázky rada na ne odpoviem.
Želám pekný deň,
                                Džejn

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem za každý milý komentár, robia mi veľkú radosť :-)